Сёння праблемы экалогіі стаяць у шэрагу найважнейшых, вызначаючы ўзровень дабрабыту ўсёй сусветнай цывілізацыі. Захаваць родную прыроду, зберагчы чыстае паветра і карысныя выкапні для наступных пакаленняў – наша агульная мэта, дасягненне якой магчыма толькі дзякуючы зладжанай сумеснай рабоце прыродаахоўных органаў і грамадскасці.
У сваёй працы, накіраванай на забеспячэнне экалагічнай бяспекі краіны шляхам устанаўлення адпаведнасці або неадпаведнасці запланаваных праектных рашэнняў патрабаванням заканадаўства аб ахове навакольнага асяроддзя і рацыянальным выкарыстанні прыродных рэсурсаў, Цэнтр надае вялікую ўвагу ўцягненню грамадскасці ў працэс ацэнкі ўздзеяння на навакольнае асяроддзе і лічыць, што эфектыўнасць рэалізуемых прыродаахоўных. мерапрыемстваў можа быць забяспечана толькі за рахунак шырокага, сталага і актыўнага ўдзелу мясцовага насельніцтва.
Канвенцыяй аб доступе да інфармацыі, удзеле грамадскасці ў працэсе прыняцця рашэнняў і доступе да правасуддзя па пытаннях, якія тычацца навакольнага асяроддзя (Орхуская канвенцыя) замацаваны два асноўныя прынцыпы эфектыўнага ўдзелу грамадскасці: грамадскасць павінна мець права на доступ да інфармацыі і права “быць пачутай”.
Праект пастановы Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь “Аб змене пастановы Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 24 верасня 2021 г. № 548”
Дзяржаўная ўстанова адукацыі “Рэспубліканскі цэнтр дзяржаўнай экалагічнай экспертызы, падрыхтоўкі, павышэння кваліфікацыі і перападрыхтоўкі кадраў” Міністэрства прыродных рэсурсаў і аховы навакольнага асяроддзя Рэспублікі Беларусь (далей – Цэнтр дзяржаўнай экалагічнай экспертызы) з’яўляецца ўпаўнаважаным органам, да кампетэнцыі якога адносіцца ажыццяўленне адміністрацыйнай працэдуры 3.9.2. «Атрыманне заключэння аб адпаведнасці аб’екта будаўніцтва дазвольнай і праектнай дакументацыі (у частцы экалагічнай бяспекі), які прымаецца ў эксплуатацыю» Адзінага пераліку адміністрацыйных працэдур, якія ажыццяўляюцца ў дачыненні да суб’ектаў гаспадарання, зацверджанага пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 24.09.2021 № 548. Указаная адміністрацыйная працэдура праводзіцца Цэнтрам дзяржаўнай экалагічнай экспертызы з 22 студзеня 2017 года, а менавіта ўпраўленнем дзяржаўнай экалагічнай экспертызы ў складзе 6 абласных аддзелаў са штатнай колькасцю 60 спецыялістаў, з якіх у сярэднім 30 спецыялістаў ажыццяўляюць адміністрацыйную працэдуру.
Цяпер адміністрацыйная працэдура ажыццяўляецца на бясплатнай аснове, а эканамічна абгрунтаваныя затраты па ажыццяўленні адміністрацыйнай працэдуры нясе непасрэдна Цэнтр дзяржаўнай экалагічнай экспертызы (без прыцягнення фінансавання за кошт бюджэтных сродкаў).
З улікам выкладзенага, у мэтах кампенсацыі затрат, звязаных з ажыццяўленнем Цэнтрам дзяржаўнай экалагічнай экспертызы адміністрацыйнай працэдуры, прапануецца ўстанавіць платнасць за атрыманне заключэння аб адпаведнасці прымаемага ў эксплуатацыю аб’екта будаўніцтва дазвольнай і праектнай дакументацыі (у частцы экалагічнай бяспекі), праз унясенне змяненняў у пастанову Савета Міністраў. Рэспублікі Беларусь ад 24.09.2021 № 548 “Аб адміністрацыйных працэдурах, якія ажыццяўляюцца ў адносінах да суб’ектаў гаспадарання”, а менавіта: у графе: “Выгляд платы, якая спаганяецца пры ажыццяўленні адміністрацыйнай працэдуры” падпункта 3.9.2. “Атрыманне заключэння аб адпаведнасці прымаемага ў эксплуатацыю аб’екта будаўніцтва дазвольнай і праектнай дакументацыі (у частцы экалагічнай бяспекі)” слова “бясплатна” замяніць словамі на “плата за паслугі”.
Адначасова прапануецца скараціць тэрмін прыняцця адміністрацыйнага рашэння аб адпаведнасці аб’екта будаўніцтва дазвольнай і праектнай дакументацыі (у частцы экалагічнай бяспекі), што прымаецца ў эксплуатацыю, з 15 да 12 каляндарных дзён.
Стварыць умовы для кампенсацыі эканамічна абгрунтаваных затрат дзяржаўнай установы адукацыі “Рэспубліканскі цэнтр дзяржаўнай экалагічнай экспертызы, падрыхтоўкі, павышэння кваліфікацыі і перападрыхтоўкі кадраў” Міністэрства прыродных рэсурсаў, звязаных з ажыццяўленнем адміністрацыйнай працэдуры 3.9.2. “Атрыманне заключэння аб адпаведнасці прымаемага ў эксплуатацыю аб’екта будаўніцтва дазвольнай і праектнай дакументацыі (у частцы экалагічнай бяспекі)”.
Дзеянне праекта нарматыўнага прававога акта распаўсюджваецца на суб’ектаў гаспадарання, якія з’яўляюцца зацікаўленымі асобамі пры ажыццяўленні адміністрацыйнай працэдуры 3.9.2 “Атрыманне заключэння аб адпаведнасці аб’екта будаўніцтва дазвольнай і праектнай дакументацыі, што прымаецца ў эксплуатацыю (у частцы экалагічнай бяспекі”).
Прадугледжваецца, што дзеянне нарматыўнага прававога акта будзе распаўсюджвацца на адносіны, якія ўзніклі з 01.07.2023. Неабходнасць устанаўлення пераходнага перыяду пры ўвядзенні ў дзеянне праекта нарматыўнага акта ў выпадку яго прыняцця адсутнічае.